fbpx

El Tragamón, la viesca máxica de Xixón

Carbayera’l Tragamón. Fotografía: Manuel M.V.

El carbayu (quercus robur) foi consideráu como un árbol sagráu por munchos pueblos d’Europa: los druides celebraben les sos ceremonies pañando fexes d’arfueyu de les sos cañes, que dempués usaríes nes sos pociones, los griegos consagrábenlos a Zeus, hebo carbayos llevantaos n’honor a Xúpiter nos siete oteros de Roma y La Biblia alude al carbayu ente les munches maderes coles que se construyó l’Arca de Noé. Ye amás el símbolu del pueblu vascu, pos yera baxo’l carbayu de Gernika onde los reis xuraben respetar los fueros. Y foi gracies a ún d’estos famosos y vieyos árboles, allugáu na cai Uría, pol que los uvieínos reciben cariñosamente (o non) el xentiliciu de carbayones.

Una de les matielles más grandes y vieyes de Xixón podemos atopala nel barriu de Cefontes (de cien fontes), solar del apellíu Cifuentes. Trátase de la Carbayera’l Tragamón, un llugar mui buscáu poles families xixoneses pa pasar la tarde del domingu. Dellos suelen xebrala en dos, refiriéndose a la viesca asitiada al norte de la carreterina de La Isla como la Carbayera de los Maizales. Ésta recibe’l so nome de un antigu merenderu próximu con bastante sonadía nos 70, pero nun existe como tal, sinón que ye una continuación de la del Tragamón, integrada parcialmente dientro del cierru del Xardín Botánicu Atlánticu dende 2003.

Guapu y interesante ye’l nome de Tragamón, qu’apaez na documentación del sieglu XVI como «Tregomón», lo que mos invitaría a pensar que vendría de «tres del gamón», una planta silvestre de flores blanques. Por embargu, nada se sabe con certeza.

Tola carbayera ye Monumento Natural, con exemplares d’hasta 500 años y 28 m d’altura. Divídese en dos zones: la que pertenecía a la finca de La Isla, y la de terrén comunal. La primera respuende a un crecimientu más natural ensin intervención humana, en tanto que la segunda foi aprovechada polos vecinos pa lleña hasta 1905, d’ehí’l crecimientu más irregular y al tiempu tan fascinante.

Esta zona tevo una gran importancia na historia de La Transición n’Asturies, ya qu’equí se celebró’l famosu Día de la Cultura ente 1972 y 1984, una gran fiesta onde llegaron actuar Ana Belén y Víctor Manuel, Nuberu, Rosa León y un cientu d’artistes cercanos a los movimientos d’esquierda. El so gran promotor foi Óscar Roza Riera, natural de Cimavilla, quien ilusionó a los sos collacios pa entamar esti eventu qu’axuntó varios colectivos y que foi, en resultes, l’aniciu de nuevos movimientos y partíos na amorgada dictadura franquista.

Comments are closed.
astAsturiano