Sobre la lienda que da nome al famosu sablón xixonés

Por Denis Soria

El Cuélebre ye una de les criatures más conocíes de la mitoloxía asturiana. Los más de los testimonios coinciden en que se trata d’un machu de culiebra que sigue medrando a lo llargo de sieglos hasta algamar un tamañu xigante y criar nales d’esperteyu. Pero esti ser monstruosu estráu d’escames con una dureza mayor que la del fierro taba envizcáu pol oro y los oxetos brillantes, guardando les sos ayalgues nel interior de les cueves. Asina, la so presencia ye fácil de rastrexar en bien de llugares n’Asturies y Llión, como La Cabeza’l Cuélebre (Ḷḷena), La Vuelta’l Cuélebre (Colunga), Valdecuélabre (Somiedu) o El Pozu’l Cuélebre (Cangues d’Onís). Hasta Victor Manuel va dedica-y una de les sos canciones.

L’etnógrafu y dibuxante Bertu Álvarez Peña recueye nel so llibru Mitos de Xixón la lienda tresmitida por Manín de Selmo al folcklorista Luis Argüelles na década de 1940. Manín, un xixonés que yá rondaba los noventa y tantos años cuntó-y esta vieya historia sobre’l cuélebre qu’habitaba cabo la playa de San Llorienzo. Conocemos más rellatos sobre esti bichu nel conceyu de Xixón, pero’l de Manín ye el únicu que fai referencia al arenal.

Dicíase que, fai munchos años, un Cuélebre vivía dientro d’una cueva del cabu de San Llorienzo, frente La Isla de la Fontica (llamada modernamente La Isla la Tortuga, pola forma), que tenía amedranaos a los pescadores de Cimavilla. Desesperaos por ver cómo la sierpe frayaba de contino les sos llanches y apareyos colos que ganaben el sustentu, pidieron ayuda a Gorín, un ermitañu que moraba nel Picu’l Sol. Ésti ofrecióse a dar muerte a la bestia, pero, empara, los playos habríen alimentalu’l restu la vida.

Gorín escoyó a Xuana, una moza de quince años, fía de madre soltera, pa que lu acompañás hasta’l covayu del Cuélebre. Una vegda na entrada, Gorín llamó a la bestia y, en sintiendo que s’acercaba, l’ermitañu garró la faxa de Xuana y mangó-yla na cabeza al reptil namás apaecer, quedando mansu y suave. Darréu, l’ermitañu allegó al cubil de la sierpe onde atopó un lloréu d’oro, el tesoru que’l taba guardando. Gorín llanzó’l lloréu a la mar y ordenó al Cuélebre que marchara tres d’elli, desapaeciendo pa siempre baxo les foles furioses del cantil.

L’ermitañu pasó a vivir entós a la cueva del Cuélebre, mientres los pescadores cumplíen col so tratu toles selmanes llevándo-y alimentu. Sicasí, si dalguna vez olvidaben facelo, un cuervu posaba nel llugar que güei se conoz como La Colina’l Cuervu y colos sos glayíos recordaba-yos a los playos la so obligación.

La Colina’l Cuervu (Fotografía: MACHBEL)

Col tiempu, enriba de la cueva del lloréu edificóse la capiella de San Llorienzo de Mar, bautizando tamién al cabu y al inmensu sablón cercanu: la playa de San Llorienzo. Lo cierto ye qu’esa capiella existió, y de fechu Xovelllanos trescribiría delles coples y cantares populares que facíen referencia a les procesiones marineres ancestrales ente la capiella de San Llorienzo de Tierra (cerca del Conceyu) y la de San Llorienzo de Mar. Como aquella que diz:

«Vengo de San Llorienzo de la Tierra,
voi pa San Llorienzo de la mar,
enguedeyar, enguedeyar, enguedeyeme,
nunca me pudi desenguedeyar…»

Un cuélebre de cartón domina sobre les muralles de Xixón, obra de los vecinos de Cimavilla nes sos fiestes.