fbpx

10 coses que nun sabíes sobre la montera picona

 

1. ¿D’ónde vien la montera picona?

N’orixe foi un gorru con dos ales que podíen baxase pa protexer les oreyes del fríu, mas inoramos la so antigüedá. De mano podemos rastrexala de magar el sieglu XVIII, polo que guapamente pudo usase yá na Edá Media.

Como diximos, pel iviernu baxábense les ales para capiar el bastiáu, l’orbayu o la nortiada, pero en branu tamién podía usase de visera, gracies a la solombra del so picu baxu, como fai esti vecín de Cangues retratáu en 1895 por William Selkirk.

 

2. La montera tien partes y toes tienen nome.

La que cubre la cabeza llámase «casquete», mientres que los llaterales reciben el nome de «ales o «nales», terminaes nun «picalín». A partir d’ehí estremamos un par de variantes:

A) La de dos picos.
B) La repicona o picona propiamente, que suel tener reborde.

 

3. ¿El Quixote con montera picona?

El famosu fidalgu manchegu foi inmortalizáu con montera picona pol pintor xixonés Evaristo Valle en 1948. Dellos dicen que quixo ironizar col personaxe de Cervantes por cuenta de la imaxe pésima que da de los asturianos na so novela…

 

 

4. El xeitu de llevala podía indicar l’estáu civil. ¡MEYOR QUE’L TINDER!

  1. Si taba col ala arrecha: casáu y formal.
  2. Si taba col ala terciada: disponible.
  3. Si tenía empoxaos dos enfileres de cabeza encarnada nel reborde: namoráu y correspondíu.

Amás, antiguamente’l picalín adornábase con un ramillín o una plumba de pavu real, que dempués se regalaba a la namorada.

 

 

5. La montera nun se quitaba dientro la ilesia siquieramente

Lo qu’enoxó al obispu d’Uviéu (el castellanu Agustín González Pisador), quien obligó a los asturianos a descubrise nel templu dende 1786.

 

6. Les muyeres tamién llevaron montera

Pero van abandonala bien ceo, de manera qu’en 1889 namás se documenta ente les vecines de Ponga y Amieva (anque siguió siendo habitual que les viudes llevaren puesta la montera del so maríu difuntu).

La carbayona Marica Andayón (1764-1848), heroína de la Guerra de la Independencia, yera conocida por vistir montera y capa masculina, conque yera nomada machistamente como Pericu Andayón.

 

 

7. Y los vaqueiros d’alzada…

Talmente como describió Xovellanos, pero foron sustituyéndola a lo llargo del sieglu XIX pol sombreru llionés como elementu de diferenciación pa colos xaldos.

 

 

8. Foi emplegada nel pueblu cántabru de Tresviso

Por mor de la so gran rellación con Cabrales.

 

 

9. La Pola Siero yera la capital de la montera picona

La mayor parte de les que s’usaben n’Asturies facíense equí, llegando a figurar 20 xastres y montereros en 1771.

 

10. Los últimos n’usar la montera a diario foron…

Ulpiano García, el sacamueles de Salcéu (Quirós), y Antonio Campillo (el tíu Casona), nacíu en Bulnes (Cabrales). Dambos llegaron a conocese nes fiestes de San Mateo d’Uviéu en 1924, convidaos pol etnógrafu asturianista Aurelio del Llano.

Nun fuimos quien a averiguar l’añu en que morrieren, namas qu’en 1928 Aurelio del Llano escribe nes sos Bellezas de Asturias qu’Ulpiano yera entóncenes l’únicu asturianu en vistir el traxe del país, polo tanto ye posible qu’Antonio morriés primero d’esa fecha.

La uniformización de la moda qu’impunxo la Revolución Industrial acelerará l’ocasu de la montera nel cambiu de sieglu, siendo abandonada dafechu como pieza d’usu diariu na década de 1920. Dende entós pervivirá nes solemnidaes, como símbolu de la identidá asturiana.

En Ser Asturianu tuvímoslo claro, la montera picona representaba como nengún otru iconu l’espíritu d’asturianía, ello ye que decidimos que tenía que ser la nuesa marca. ¡Un arguyu!

En fin, agora yá sabes lo básico sobre la montera picona, ¿a qué esperes pa ponela na mollera?

 

 

 

 

 

Comments are closed.
astAsturiano