fbpx

TOP 10 Torres medievales asturianes

Asturies llegó tener cerca de 300 fortaleces defensives. Delles controlaben rutes comerciales, otres sirvieron de defensa escontra musulmanes o escontra castellanos. Munches otres, por embargu, foron construyíes como un símbolu permanente del estatus de les families más poderoses del país. Proponémoste un viaxe per diez torres medievales asturianes. ¡Conozles!

 

1. Torrexón de Llanes


Declaráu Monumentu Nacional en 1876, alcuéntrase na propia villa de Llanes, al llau del Conceyu. La so construcción remóntase a 1270, nel reináu d’Alfonso X el Sabiu, quien nesi añu otorga fueros nuevos a la villa xunto col privilexu d’erguer una muralla. Asina, piénsase que la torre actual taría asociada a la muralla medieval cola función de vixía y de defensa, anque llegaría sirvir como prisión del conceyu. Cuntaba amás con un fuexu y una ponte lllevadiza.

Restauráu en 1954, acueye güei la oficina de turismu.

 

2. Torre de Banduxu (Proaza)

 

Con 12 metros d’altor y 7 de diámetru, la Torre de Banduxu o Torre de los Tuñón ta considerada como una de les torres defensives asturianes meyor conservaes del periodu baxomedieval y la única que continúa habitada. Podemos atopala na impresionante aldea medieval de Banduxu, nel corazón de los Valles del Osu, nel conceyu de Proaza. La fortaleza, que marca la llende ente los barrios de Toral y El Palaciu, foi llevantada como símbolu de poder pola familia Álvarez de Banduxu ente los sieglos XII y XV. Na so planta cimera presenta un escudu coles armes de los Tuñón, los Miranda y los Banduxu alredor d’un cuartel con una torre con una llanza.

Esti edificiu sirvió tamién como prisión y casa del conceyu.

 

3. Torrexón de Villamoréi (Sobroscubiu)

 

El Torrexón de Villamoréi, conocíu n’época medieval como’l Torrexón de Tielva, ye tolo que queda del vieyu Castiellu de los Aceales. Too apunta a que foi construyíu nel sieglu VIII pol rei astur Alfonso I sobre los restos d’una fortaleza d’orixe romanu. La so función yera guardar el Camín d’Acéu, l’antiga vía de comunicación que trevesaba los montes asturianos dende Llión pel Puertu de Tarna hasta’l Valle del Nalón. De fechu, yera ún de los caminos principales qu’usaben los pelegrinos pa dir a venerar les reliquies de la catedral de San Salvador d’Uviéu. Foi donáu nel sieglu XII a la Orde de Santiago, mas va abandonase nel sieglu XV llueu de la fundación de la Pola d’Oviñana (güei La Polina).

P’acceder a elli dende l’aldea de Villamoréi (Sobroscubiu) escomenzaremos una ruta cenciella chiscada pol espesor de carbayos y castañales con unes vistes de plasmar sobre l’embalse de Rusecu. A pesar de la guapura de les sos ruines nun recomendamos ascender a la Peña los Moros, onde se llevanta’l torrexón, visto lo peligroso del senderu.

 

4. Torre Vieya de Viḷḷamouros (Cadavéu, Valdés)

 

A malpenes 10 min de Ḷḷuarca alcuéntrase esta guapa fortaleza señorial reconvertida güei n’hotel de lluxu. La tradición cunta que perteneció a un caballeru llamáu Pelayu (coetaneu y homónimu del rei Pelayu) que vencerá a los musulmanes a l’altura de Curniana. A xulgar polos afayos arqueolóxicos na so redolada paez ser que’l so orixe taba nuna vieya torre militar romana, reconstruyida en delles ocasiones a lo llargo los sieglos IX, XII, IV y XV. Nel reinu de los ástures posiblemente tuviés interés estratéxicu escontra les incursiones viquingues.

Un escudu na casona adegaña a la torre recueye la conocida lleenda de Viamouros en tornu a la figura de Diego Pelaiz, un noble que, desterráu y priváu de tolos sos bienes por orde del rei Mauregato, pon la so espada al serviciu d’Alfonso «el Castu». Restituyíu Alfonso II nel tronu d’Asturies, Diego Pelaiz recupera la torre dempués d’espulsar a un tagayu de moros que s’apropiara de la fortaleza y que moraben nella en xunto con dalgunes doncelles cautives.

 

A los sos pies podemos lleer un poema grabáu en piedra del escritor Fernán Coronas (el Padre Galo), que reza asina:

«Subre’l cielu clariosu
firme negreya
cargada de memorias
La Torre Vieya.
Dica’l sou picu subu
sin escalada
ya vei esqueicidas cousas
la mía mirada.»

 

5. Torre de Revillagigedo (Xixón)

 

L’actual palaciu de Revillagigedo alcuéntrase na Plaza del Marqués de Xixón y, anque la mayor parte de la contrucción fore llevantada nel sieglu XVIII por Carlos Miguel Ramírez de Xove (güelu de Xovellanos y primer Marqués de Santisteban del Mar de Nataoyo), pocos saben que la so torre este ye d’orixe medieval (del sieglu XV). La torre oeste irguióse, de fechu, al envís de caltener la simetría.

 

6. Turrixón de Trubia (Xixón)

 

Tamién en Xixón, mas na redolada de la ciudá, el Turrixón o Turruxón de Trubia ye ún de los iconos de la parroquia de L’Abadía Cenero. Nel so momentu constituyía una de les propiedaes principales del poderosu Rodrigo Álvariz de les Asturies, mas va ser mercáu posteriormente pola familia Valdés (la rama de San Cucao de Llanera) nel sieglu XVI.

Magar la so función militar y de control, poseye un númberu infrecuente de ventanes (consérvense ocho) qu’albidren un usu residencial. A ello habría sumar un gran corredor allugáu nel tercer andar de la so fachada noroeste, güei desaniciáu (al igual que la muralla perimetral). Ta declaráu Bien d’Interés Cultural y anguaño ye de propiedá municipal.

 

7. Casa-torre de la Rúa (Uviéu)

 

Asitiada na plaza de la catedral, la Casa-torre de la Rúa ye otru de los edificios emblemáticos de la ciudá d’Uviéu. La parte más antiga ta datada nel sieglu XIII, perteneciendo con posterioridá al contador de los Reis Católicos, Rodrigo de la Rúa. Foi reformada nel sieglu XV, época a la que s’ascribe la so característica ventana de cruz.

Al ser de los pocos edificios que se salvó de la gran quema de  la Nuechebona de 1521 ye ún de los inmuebles más antigos de la ciudá. Güei ta catalogada como Bien d’Interés Cultural, cola categoría de monumentu, protección que compatiliza con un usu hosteleru centráu en bodes, eventos y celebraciones. Sicasí, los dos últimos andares tán acutaos como residencia privada de los sos propietarios, los marqueses de Santa Cruz de Marcenao.

 

8. Torre Vieya de Samiguel

 

Anque dacuando pase desapercibida, la Torre Vieya de Samiguel alcuéntrase nún de los llaterales de la catedral de San Salvador d’Uviéu. La so fechura más antiga parte d’ente los años 884-885 d.C., cuando Alfonso III promueve la construcción d’una fortaleza defensiva ensin malpenes ventanes pa protexer les ayalgues del reinu de les frecuentes incursiones viquingues.

A últimos del sieglu XI va amestase un cuerpu románicu a mou de campanariu con ocho arcos de mediu puntu con capiteles vexetales. A pesar de la so remodelación, nel transeptu de la muria norte inda se conserva una inscripción fundacional:

Nel nome del señor Dios y del nuesu salvador Xesucristu, y a la gloria de toos, de la gloriosa Santa María Virxe, a los dolce apóstoles y restantes santos mártires… el príncipe Alfonso fíu del rei Ordoño de santa memoria mandó edificar esta fortificación cola esposa Scemena, naciéndo-yos dos fíos, pa que la defensa de la fortificación del aula del tesoru d’esta santa ilesia permaneza ensin dañu; precaviendo que nada pereza, pos los xentiles suelen entainar col so exércitu pirata naval, Dios nun lo queria. Esta obra ofrecida por nós, seya concedida en perenne posesión a la mesma ilesia.

 

9. Torre de Peñerúes (Morcín)

 

Podemos alcontrala sobre una llomba próxima a la llocalidá de Campo (Peñerúes), en conceyu de Morcín. Dende esti pueblu podemos inclusive realizar una ruta d’ascensión hasta la torre pa llueu contemplar una panorámica incomparable sobre l’embalse de Los Afilorios.

Ye posible que seya una torre de vixilancia d’orixe romanu, mas foi reconstruyida en tiempos d’Ordoño I y remocicada nel sieglu XII. Tien unos imponentes 17 metros d’altura, anque la so fachada sur argayás dafechu.

 

10. Torre de los Valdés-Salas

 

Na villa de Salas podemos visitar el castiellu y torre de los Valdés Salas, del siglo XV. Reconstruyida llueu d’argayar en 1959, la fortaleza foi dotada d’unes casielles esquinaes inexistentes na orixinal. El so interior acueye’l muséu prerrománicu de Samartín de Salas.

El palaciu, del sieglu XVI, conéctase a la torre per aciu d’una ponte d’arcu de mediu puntu. Foi ésti’l llugar de nacimientu de Fernando Valdés Salas, inquisidor xeneral y fundador de la Universidá d’Uviéu. Ye posible contemplar el so rellumante sepulcru na cercana colexata de Santa María La Mayor, obra de Pompeyo Leoni.

Comments are closed.
astAsturiano